Change language English Polski

Gdzie szukać pomocy?

 

Fundacja Dzieci Niczyje zmieniła nazwę na Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Już ponad 25 lat działamy na rzecz dzieci, ich rodziców i opiekunów oraz profesjonalistów pracujących z dziećmi. Nowa nazwa i tożsamość wizualna są konsekwencją naszego rozwoju - od momentu założenia, znacznie rozszerzyliśmy zakres działań. Sercem misji fundacji pozostaje działanie na rzecz dzieci doświadczających przemocy.

Więcej...

Kampania "Dodaj znajomego"

Kampania „Dodaj znajomego” to projekt bezpośrednio wymierzony w zjawisko internetowego hejtu, który ma poruszać nie tylko młodzież, ale również angażować rodziców, opiekunów i nauczycieli, by przeciwdziałali nienawiści w internecie. Organizatorami są Fundacja Dzieci Niczyje wraz z Disney Channel i Disney XD, a motyw przewodni stanowi klip wideo, emitowany na obu kanałach Disneya, stacjach ogólnoinformacyjnych oraz w sieciach kin Helios, Cinema City i Multikino.  Jego scenariusz został oparty na historii dwójki młodych ludzi, którzy biorą udział w castingu do filmu. Stając naprzeciwko siebie, nie mają świadomości, że dialog zadany do odegrania przed komisją będzie oparty o ich wcześniejszą internetową dyskusję, w której pojawił się hejt.   

Emisji spotu towarzyszy strona addfriend.disney.pl, na której zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli znajdą informacje o kampanii, problemie hejtowania w internecie oraz
o sposobach radzenia sobie z nim. Spot promuje bezpłatny numer telefonu  116 111, pod który można dzwonić, aby uzyskać pomoc od ekspertów Fundacji, którzy na co dzień pomagają młodym osobom, które doświadczają m.in. przemocy w sieci.

Elementem kampanii są także zajęcia w szkołach, podczas których dzieci nauczą się lepszego traktowania innych użytkowników internetu. Całej akcji towarzyszyć będą trzy konkursy. Pierwszy z nich, organizowany na  stronie kampanii „Dodaj znajomego”  addfriend.disney.pl, będzie zachęcać młodych ludzi do napisania słów piosenki, promującej  większą życzliwość wobec znajomych i nieznajomych w sieci. Zwycięski utwór zostanie profesjonalnie wykonany przez jedną z polskich gwiazd. Dwa kolejne konkursy pojawią się na popularnej wśród dzieci platformie sieciaki.pl.
W jednym z nich, zadaniem dla dzieci będzie przygotowanie plakatu propagującego hasło kampanii „Dodaj znajomego”, drugi z kolei będzie zachęcał do dzielenia się własnymi sposobami na łagodzenie internetowych dyskusji, w których pojawia się zagrożenie hejtem.

Aby dowiedzieć się więcej na temat kampanii „Dodaj znajomego”, wejdź na: addfriend.disney.pl

Hejt, jako jeden z przejawów cyberprzemocy, dotyka coraz większą liczbę młodych internautów. Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje – w ramach projektu EU NET ADB aż 4 na 10 (40%) młodych ludzi w wieku 14-17 lat spotkało się w internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł już co piąty polski nastolatek (21,5%).
Termin „hejt internetowy/hejtowanie” stosuje się przede wszystkim do takich wypowiedzi, które są agresywne i nie mają podłoża ideologicznego. Hejtowanie jest przejawem agresji bez ściśle określonego powodu. Zdaniem ekspertów hejtowanie nie jest zjawiskiem, którego źródła należy szukać w naturze internetu.
Użytkownicy internetu nie pozostają bezbronni wobec agresywnych, wulgarnych czy obraźliwych treści również poza czasem prowadzenia kampanii „Dodaj znajomego”. Większość portali daje możliwość zgłaszania nadużyć bezpośrednio w sekcji komentowania lub za pomocą poczty elektronicznej do administratorów serwisów. Poziom rozmów internetowych zależy od wszystkich ich uczestników, również od reakcji postronnych obserwatorów. W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać na policję. Obraźliwe komentarze w Internecie mogą wyczerpywać znamiona przestępstw m.in. groźby karalnej - art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia – art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenia osoby – art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści – art. 256 i 257 Kodeksu Karnego. Niestety na razie niewiele osób z takich możliwości korzysta.